Ялинка на головній площі встановлена, полиці супермаркетів пустіють, все частіше у вікнах багатоповерхівок миготять гирлянди вогників – це означає, що ось-ось нас підхоплять і завертять у свою веселу марнотну круговерть новорічні свята. Останні 2 роки в Україні вихідні починаються з 25-го грудня – Різдва з усім світом, а більш-менш робочі будні повертаються після 7-го січня – Різдва за східно-православною традицією. Цього року вирішила з’ясувати, чи є хтось направду правий у цьому питанні – коли правильно святкувати Різдво.

Маленька історична справка для контексту питання. Дуже давно, ще в Древньому Єгипті, коли люди зрозуміли, що рух зірок і зміна пір року взаємопов’язані, було створено календар. У Древньому Римі його ввів в обіг Юлій Цезар і календар став називатися Юліанським. Але наука не стоїть на місці і п’ятнадцять з половиною сторіч по тому з’ясувалося, що насправді один оберт Землі навколо Сонця, а саме це ми вважаємо одним роком, триває на 12 хвилин менше. А за майже 16 сторіч ця похибка склала 10 діб. І указом Папи Римського ця астрономічно-історична неточність була виправлена. Так з’явився григоріанський календар. Більшість країн перейшло на новий календар одразу 1582 року, а Радянський Союз 1918 року. Тобто причина плутанини з Різдвом проста – 25 грудня за новим стилем, це 7 січня за старим.

Пройшло 100 років, питання коли святкувати Різдво у нас в країні все ще неоднозначне.

Я вирішила залучити спільноту до своїх роздумів, а тому розіслала опитувальник по відкритих групах міста Ірпеня у соціальних мережах, а також у спільний чат членів Ірпінської Біблійної Церкви з питанням про дату та особливості святкування Різдва у родинах. Питала наступне:

Без чого не обходиться ваше святкування Різдва?

Який сенс ви вкладаєте у святкування?

Коли святкувати Різдво – 25 грудня чи 7 січня? Чому?

Як ви думаєте – чи має залишитись одна дата для святкування? Чому?

У результаті зібрала відповіді 98 респондентів, і цю вибірку у час передноворічної круговерті і інформаційної захаращеності вважаю досить репрезентативною.

Що я дізналася:

1) Жінки більш охоче діляться своєю думкою – кількість жінок у вибірці переважає майже в 3 рази;

2) Найбільше відповідали люди віком 27-39 років;

3) Перші 5 відповідей щодо обов’язкових складників Різдва:

  • родина і сімейне спілкування,
  • ялинка,
  • споглядання адвенту та святкова служба в церкві,
  • різдвяні фільми і музика (хтось поділяє мою любов до Френка Синатри),
  • колядки.

Сподобалась відповідь “святкування не обходиться без дружини”.

4) Щодо запитання про сенс, який опитувані вкладають у святкування, то відповіді були доволі однодушні, щ0 Різдво для них означає:

  • сімейне свято і різні варіації цієї відповіді: проведення часу з рідними, зібратися з сім’єю за одним столом,
  • народження Спасителя, радість появи надії для кожної людини.

Був один справжній крик душі: нічого не чекаю, хочу виспатись.

5) Та ми підходимо до більш неоднозначного питання – коли люди святкують Різдво: 25 чи 7 та чому?

  • святкують 25-го грудня – 26 людей,
  • і 25-го і 7-го – 34 людини,
  • 7-го січня – 37 людей,
  • не святкує – 1 людина.

Цікаві думки: “Святкую 7-го, бо 7-го святкує Церква (УГКЦ), – проте хочу святкувати 25-го й одразу перейду, якщо Церква це затвердить”; “7 січня. Традиція. Але треба від неї відмовитись, бо 7 святкують і “кацапи”.

Багато відповідей були про те, що святкують 7-го, бо так традиційно прийнято в родині і готові до змін

6) І от кульмінація мого опитування – чи потрібна одна дата святкування? І чому?

Тут було найцікавіше та дуже багатоваріантно. Можна виділити декілька основних груп:

  • “толерантні”: їм не важливо, коли святкувати Різдво, вони згідні святкувати Різдво 2 рази, тим більше в 2 рази більше вихідних;
  • “історично підковані” – знають про різницю Юліанського та Григоріанського календарів, вважають, що правильно святкувати 25-го та не ладні заради дати йти на конфлікт;
  • “войовничі” – вважають, що їх варіант святкування єдиноправильний (7 січня), а все інше це розкол та інакомислення;
  • “народоорієнтовані” – кажуть, що варто святкувати в одну дату, бо це буде ще один крок до об’єднання народу.

Чи є взагалі різниця, коли святкувати народження Христа? Адже головне те, що що він народився, Бог явив світу таку Любов, яку не було бачено до того. Крім того, і 25-те грудня і 7-е січня – дати досить умовні і навряд чи одна з них є насправді правильною.

Чи варто взагалі починати питання про одну дату в ситуації, коли найменша іскра диспуту може призвести до справжнього вибуху розбрату? А, можливо, існує ймовірність того, що це ще якась частина ідентичності, яку вже прийшов час віднайти.

Роздумувати і шукати відповіді на свої питання і, сподіваюся, і ваші, я пішла до пасторів Ірпінської Біблійної Церкви Миколи Романюка та Станіслава Ґрунтковського.

Коли ви святкуєте Різдво? Чому?

Станіслав Ґрунтковський: Разом з родиною вже кілька років поспіль ми святкуємо 25 грудня. Чому? Головна причина для мене – символізм і ось у чому він. Для абсолютної більшості людей Новий Рік асоціюється дійсно з чимось новим, невідомим, тим що попереду, кращим. Але цьому невідомому, новому, кращому має передувати Хтось, Хто може бути і причиною цього нового, і силою, щоб ми цього кращого могли досягти. А тому Різдво має бути перед святкуванням Нового Року! Спочатку Христос, а потім Новий Рік, нове життя, нове натхнення. От і все.

Микола Романюк: Ми з родиною повільно, еволюційно додавали щось нове 24-25 грудня і останні 5 років святкування Різдва 25 грудня стало для нас основним. Я пам’ятаю, що навіть до того, коли 25 грудня зробили вихідним на державному рівні, ми цього дня не відправляли дітей до школи, щоб разом святкувати.

Коли і як було заведено святкувати Різдво у вас в родині? Яка найтепліша згадка про Різдво з дитинства?

Микола Романюк: традиційно у нас в родині було заведено святкувати 7 січня, а найтепліша згадка про Різдво з дитинства це колядки. Ми з молоддю ходили і співали колядки по місту. Чим ми баптисти, вигідно відрізнялись – це, мабуть, була єдина твереза група колядників.

Станіслав Ґрунтковський: я народився в родині, де про Бога згадували на Різдво і на Пасху, тому для мене основні згадки про Різдво з дитинства пов’язані з гарним столом, смачною печенею.

Чи всі протестантські церкви святкують Різдво 25 грудня? Чому?

Микола Романюк: я думаю, що дуже небагато протестантських церков в Україні святкує Різдво 25 грудня. Їх кількість суттєво збільшилась останні 2 роки, коли існує закон про вихідний день 25 грудня. Хоча Баптистський Союз, ще десь в 2004 на одному з’їзді прийняв таке рішення, щоб переносити святкування на нову дату. Проте рішення Союзу мають більше характер поради, тому більшість церков не перейшло.

Чому було прийняте таке рішення для Ірпінської Біблійної Церкви?

Микола Романюк: Таємниця в тому, що не було вирішено переходити на нову дату святкування. Ми розуміли, що правильно – 25, що причини, по яких інші конфесії не переходять на цю дату святкування дуже штучні, неприродні, нелогічні, ми розуміли, що весь світ святкує 25-го. А ще ми розуміли, що традиції не поламаєш, тому що люди звикли. А тому була пропозиція 25-го грудня зробити вечір хвали Христу – весь світ славить Його і ми приєднаємося. І тому, дуже давно, вже півтора десятка років тому, в ІБЦ з’явилась традиція таких вечорів 25-го грудня, ми так і назвали їх – Різдво з усім світом. Потім був навіть рік, коли всі були дуже заклопотані і думали не робити цей вечір, але люди приходили! І з часом це набрало таких обертів, що ми мусили робити два свята на п’яту і на сьому вечора, бо не вміщались всі бажаючі. Але важливо, що ми не заперечуємо святкування 7-го січня, просто до нього додали 25-те.

Цікаво також, що ми навмисно не вчили сімей, що треба святкувати 25-го, просто святкували разом. І з часом те, що робить громада, передається родині.

Афіша святкування Різдва в ІБЦ, 2009 рік

Афіша святкування Різдва в ІБЦ, 2012 рік

Чи відчували опір змінам?

Микола Романюк: Ні, як я казав, ми не відмінили святкування 7-го січня, а тому не було чому опиратися. Ось в тому і секрет: ми нічого не заперечували і не боролися, просто ненав’язливо додали 25.

Віжуал, який ІБЦ розміщувала в соціальних мережах, грудень 2013 року, під час Майдану

Чи потрібна українцям одна дата святкування Різдва?

Микола Романюк: Річ у тім, що всі справи і події мають свій час і своє місце. Скажімо так, для мене жити щодня по новому календарю, а святкувати релігійні свята по старому – це певною мірою шизофренія, національна календарна шизофренія. Звичайно, вона має свою причину.

І коли я шукаю причину, чому у нас, українців, так відбувається, я знаходжу 2 логічні пояснення. Перше це глибинне, таке погансько-слов’янське переконання, що те, що ти робив дуже давно, воно завжди правильніше, ніж, щось нове.

Що цікаво, це не стосується машини, на якій їздить українець, це не стосується хати, але ось в релігійному аспекті, чим древніший обряд, тим він більш правильний. Логіки небагато, але так є: стара дата – краща. Це з однієї сторони. З другої сторони я бачу проблему з боку східної православної церкви. Реформа календаря відбулася на Заході, де ключовим був католицизм, і православні сприняли цю технічну заміну календаря як іновірне втручання. І мені навіть здається, що це свого роду церковний маркетинг: назвати народження Спасителя, яке святкують 25-го грудня, католицьким Різдвом, тим самим відокремлюючи це і кажучи “це чуже, це не наше”. А от наше Різдво це 7-го. Саме страшне, що наш народ прийняв цю календарну шизофренію разом з отаким погансько-православним розумінням. Тому що є Різдво Христа, нема нашого і не нашого Різдва. Якщо Новий рік 1-го січня, то Різдво 25-го грудня, якщо Новий Рік 14-го січня, то Різдво – 7. Я за послідовність, тому має бути одна дата. Спочатку Різдво Христове, потім початок нової ери, так як, з рештою, воно і задумувалось.

Фото з різдвяного богослужіння в ІБЦ, 25 грудня 2019 рік

Чому важливо і бажано мати одну дату святкування Різдва?

Микола Романюк: тому що на жаль до існуючого глибинного розділення українців за політичними переконаннями, за територіями проживання, додається ще одне – календарне. З однієї сторони, не календар вчинив розкол українців, але сьогодні релігійний календар є тим чинником, який продовжує казати – ми не єдині, ми не хочемо єдності, ми не хочемо логіки й мудрості. Бо це б означало з’єднати календарі в одне, для того щоб порядок був. Через таку невпорядкованість цей процес об’єднання затягнеться надовго. Але це нам не заважає святкувати і радіти народженню Спасителя навіть 2 рази.

Станіслав Ґрунтковський: Додам від себе коментар. Більш важливе питання, ніж “коли”, це питання “як”. Якщо 25-го грудня всі українці, дружно як один, будуть святкувати як багато років святкували 7-го – нічого не зміниться в нашій релігійності, в наших сім’ях, в нашій країні. Дай Боже українцям зрозуміти, що Різдво треба святкувати глибше, ніж вони звикли до цього протягом століть.

.
..Більш як 2 тисячі років тому на небі засяяла зоря – вона звіщала народження Того, хто дав новий сенс і нову надію кожній людині на Землі. Народження Христа змінило літочислення, змінило історію людства і змінило моє життя. Як і 2 тисячі років тому, так і зараз заскорузлість і неповороткість бачення, небажання слухати – дуже важко подолати. Та Христу це вдалося. Дуже сподіваюся, що прийде час об’єднання, коли всією країною одночасно, а не з перервою у 2 тижні, ми вітатимемо один одного словами: “Христос народився”– “Славімо Його!”.

Шимпф Поліна
Поділитися:

Залишити відповідь

Романюк Микола
Романюк Микола

Старший пастор ІБЦ

Недільне зібрання

Виберіть зручний час. Три однакових Богослужіння.

9:0011:0013:00

АКТУАЛЬНО 365

Відеогалерея ПО ТЕМАХ

сховатипоказати

© 2020, Ірпінська Біблійна Церква
Розробка та модерація